Keislaman seseorang yang
telah diiktiraf tidak menjamin penerimaan mereka ke syurga. Hadith Rasulullah yang
diriwayatkan Abu Sa’id al-Khudri ada
menyebut bahawa mereka yang ke syurga dan neraka akan ke sana bila tiba
waktunya. Tetapi mereka yang ke neraka, akan dinilai kemudian sama ada mempunyai keimanan
walau sebesar zarah sekalipun, maka Allah akan mengeluarkannya dari neraka dan
memasukkannya ke syurga (Sahih Bukhari).
Antara kesan mempercayai Syurga dan Neraka :
1. Mendorong seseorang untuk bertaqwa
Taqwa amat berharga
dalam kehidupan seorang Mukmin kerana menjadi ukuran di sisi
Allah SWT. Dalam mengharungi kehidupan
akhirat tidak ada bekal yang lebih baik selain taqwa. Firman-Nya dalam Surah
Al-Baqarah 197 yang bermaksud
“Berbekallah
kalian sesungguhnya sebaik-baik bekal adl taqwa.”
Ketaqwaan juga menyebabkan semua urusan
dimudahkan oleh Allah SWT dan dikurniakan rezeki yang banyak. Firman
Allah SWT dalam Surah Ath-Thalaq 2-3 yg bermaksud
“Barangsiapa yg bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan
baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yg tiada
disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yg bertawakkal kepada Allah nescaya Allah
akan mencukupkan nya.”
Pendek kata taqwa adalah sesuatu yang
paling mahal yang harus kita kejar dan pertahankan dalam diri kita jika
ingin menjadi manusia yang paling mulia baik di dunia mahupun kelak setelah terpisahnya roh dari jasad.
Definisi taqwa sebagaimana
yang dikatakan oleh ibnu Mas’ud
“Engkau
berbuat taat kepada Allah dgn cahaya dari Allah dgn mengharap pahala Allah dan
engkau tinggalkan maksiat kepada-Nya dgn cahaya dariNya karena takut akan
siksaNya“.
Dan pengertian tersebut dapat kita fahami bahawa nilai taqwa seseorang amat berkait dengan kadar raja’ terhadap
pahala Allah SWT dan kadar khauf terhadap neraka Allah SWT. Selain itu, yang paling awal adalah seberapa kadar ma’rifatullah yang ia miliki. Itulah
tiga unsur dasar yang mendorong seseorang untuk bertaqwa kepada Allah SWT.
2. Memberi ketenangan
Allah merupakan Khaliq yang menciptakan manusia.
Sudah pasti Yang Menciptakan mengetahui baik & buruk makhluk ciptaan-Nya.
Lumrah manusia akan merasakan suatu ketenangan yang jarang diungkap dengan perkataan
apabila kembali ke tempat yang harus kita kembali.
Misalnya seorang anak yang merantau ke luar bandar
dapat merasa ketenangan setibanya pulang ke kampung halaman bertemu ibubapa
yang mendidik & membesarkan mereka. Inikan pula Allah yang menciptakan
manusia. Hal ini membenarkan firman-Nya yang Maha Agung:
Maksudnya:
(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang
tenteram hati mereka dengan mengingati Allah. Ketahuilah dengan mengingati Allah,
tenang tenteramlah hati-hati manusia.
Jelaslah keimanan seseorang sudah cukup untuk mendatangkan ketenangan dalam diri seseorang.
3. Mengerah diri untuk melakukan kebaikan
Setelah mengetahui bahawa kehidupan di Syurga adalah sangat nikmat. Seseorang itu akan mengidamkan untuk melayakkan diri akan dapat mendapat tempat untuk masuk ke sana. Dengan itu, seseorang itu akan mendorong dirinya agar sentiasa melakukan kebaikan. Hal ini kerana setiap kebaikan akan dibalas pada akhirat kelak.
4. Mengutuhkan pegangan Aqidah
Iman
dan aqidah saling mempengaruhi antara satu sama lain. Kualiti iman menjamin
utuhnya pegangan aqidah seseorang. Sirah rasul-rasul terdahulu membuktikan
kemantapan iman yang diterapkan rasul kepada pengikut-pengikutnya telah
mengutuhkan aqidah mereka walau diseksa pihak kuffar dan musyrikin.
Di
zaman Nabi S.A.W, keislaman Sumayyah telah tersebar di kota Mekah menyebabkan
beliau serta keluarga diseksa sehingga syahid namun tidak berganjak keimanan
dan aqidah mereka kepada Allah walau di saat peritnya diseksa musyrikin.
Begitu
juga dengan Bilal Bin Rabah yang diseksa tuannya, Umayyah Bin Khalaf di tengah
padang pasir ditambah pula dengan batu yang besar diletakkan di atas dada
beliau. Namun, keimanan yang diterap Rasulullah S.A.W berhasil mendidik aqidah
beliau supaya meng-Esakan Allah.
5. Menimbulkan perasaan takut
Seseorang itu tidak mungkin dapat menjadi Muttaqin sejati tanpa rasa takut kepada hari akhirat yang menjadi penentuan tempat tinggal syurga atau neraka! Mari kita
semak maksud firman Allah S.W.T dalam Surah Al-Muzammil 17
“Maka Bagaimanakah kamu akan
dapat memelihara dirimu jika kamu tetap kafir kepada hari yang menjadikan
anak-anak beruban.[17]”
Seseorang mampu mengorbankan apa saja untuk
Rabbnya dan rela meninggalkan hawa nafsunya agar terhindar dari neraka. Marilah
kita semak kembali lembaran kehidupan generasi terbaik ummat ini. Salaf
Ash-Shaleh yang telah berjaya menerapkan rasa takut terhadap neraka ke dalam sanubari mereka. Mereka
adalah orang-orang yang menjadikan malam mereka penuh tangis dan harap agar
terselamatkan dari neraka. Mereka adalah sejauh-jauh manusia yang meninggalkan
larangan Allah SWT.
Abu Bakar Ash-Shiddiq r.a. mempunyai
seorang budak. Suatu malam budak tersebut datang kepadanya dengan membawa
makanan. Ketika Abu Bakar Ash-Shiddiq r.a. sedang memakannya satu suapan budak
tadi berkata
“Mengapa engkau tidak
menanyakan tentang makanan ini padahal biasanya engkau selalu menanyakannya?”
Abu Bakar Ash-Shiddiq r.a. menjawab “Karena
saya sangat lapar. Dari mana kau dapatkan makanan ini?”
Budak itu menjawab
“Suatu saat pada masa jahiliyyah aku
melewati suatu kaum kemudian meruqyah mereka dan mereka menjanjikan kepadaku.
Tatkala lain waktu saya singgah ke tempat tersebut saya diberi hadiah“.
Berkata Ash-Shiddiq “Celakalah
kau....hampir saja kamu mencelakakanku“.
Ia meminta semangkuk air dan
meminumnya sampai ia bisa memuntahkan makanan tadi. Orang yang melihat hal itu
berkata “Semoga Allah merahmatimu. Hanya
karena sesuap makanan itukah kau lakukan semua ini?”
Beliau menjawab “Seandainya ia tidak bisa keluar kecuali
bersama jiwaku pasti aku akan mengeluarkannya. Aku pernah mendengar Rasulullah
SAW bersabda ‘Setiap jasad yang tumbuh dari harta yang haram maka neraka adalah
lebih pantas baginya’. Maka aku takut jika tubuhku ini tumbuh dari sesuap
makanan tersebut“.
Khalifah Umar bin Abdul Aziz r.a. suatu
ketika menangis sehingga isterinya ikut menangis. Karena tangisan mereka berdua
para tetangganya pun ikut menangis. setelah tangis reda isterinya Fatimah
bertanya kepadanya “Wahai Amirul Mukminin apa yang membuatmu menangis?’. Ia
menjawab “Saya membayangkan keadaan
manusia nanti di hadapan Allah SWT. Sebagian masuk syurga dan lainnya masuk
neraka“. Kemudian ia menjerit dan pingsan.
Abdullah bin Mubarak suatu malam pelita
yang meneranginya padam. Setelah dihidupkan kembali ternyata jenggotnya sudah
basah dengan air mata karena membayangkan kegelapan hari akhir nanti.
Demikian juga Abu Faruq pingsan setelah
mendengar satu ayat Al-Qur’an. Kondisi jiwa seperti inilah yang membuat mereka
menjadi manusia yang paling zuhud dan wara’ terhadap dunia dan takut berbuat
dosa walau sekecil apapun.
6. Menjauhkan diri daripada melakukan maksiat
Keimanan yang mendalam menggalakkan diri
seseorang melakukan amalan yang hanya diredhai-Nya di samping meninggalkan apa
yang dilarang-Nya. Hal ini kerana orang yang beriman memahami hikmah perintah
& larangan-Nya. Terdapat sepotong hadith yang membuktikan bahawa iman mampu
menjauhkan diri dari maksiat:
“Tidak berzina seseorang
yang berzina, sedangkan ketika ia
berzina dalam keadaan
beriman, tidak mencuri seseorang
pencuri itu sedangkan ia
dalam keadaan beriman, dan tidak
minum arak seseorang peminum
arak sedangkan ia dalam
keadaan beriman” [Riwayat
Bukhari & Muslim]
7. Menginsafi segala kesilapan
Seseorang yang mempercayai akan wujudnya Neraka akan menginsafi segala kesilapan yang pernah dilakukannnya. Hal ini ekoran daripada mengenang azab yang akan diterima di Neraka atas kesilapan lalu. Sejurus demikian, seseorang itu akan bertaubat daripada kejahatannya.
No comments:
Post a Comment